Vergunningen

Veelgestelde vragen bewoners

Om gebruik te kunnen maken van het E-loket en Key2Park, moet u eerst een aantal stappen doorlopen. Onderstaand treft u de meest gestelde vragen met antwoorden m.b.t. deze procedure en het gebruik van het E-loket en Key2Park.

Vragen over het E-loket en Key2Park


Hoe kom ik in het E-loket?
U klikt op de button 'E-loket' op de homepage van deze website. Vervolgens klikt u op ‘aanmelden’. Het DigiD logo verschijnt zodat u hier op kunt klikken. Met uw DigiD gegevens logt u in. Beschikt u nog niet over DigiD? Vraag deze dan aan via www.digid.nl. U heeft nu toegang tot het E-loket. In het E-loket kunt u parkeerproducten aanvragen, beëindigen of wijzigen. Voordat u gebruik kunt maken van het E-loket, moet u eerst uw e-mailadres registreren/valideren.

Hoe valideer ik mijn e-mailadres?
Om parkeerproducten te kunnen aanvragen, beëindigen of wijzigen, is er een gevalideerd e-mailadres nodig. Dit gaat als volgt:

  1. Eerst logt u in in het E-loket via de homepage van deze website (zie bovenstaande opmerking); 
  2. Vervolgens klikt u op registreren/valideren; 
  3. U vult uw e-mailadres in en klikt op bevestigen; 
  4. Bevestig nogmaals uw invoer;
  5. U ontvangt een e-mail met een controlecode op het opgegeven e-mailadres;
  6. Klik op de controlecode om uw e-mailadres te bevestigen;
  7. Uw e-mailadres is nu gevalideerd (u ziet bovenaan de pagina met uw relatiegegevens een groen vinkje staan bij het ingevulde e-mailadres); 
  8. U kunt nu het E-loket gebruiken.

Meer uitleg nodig?
Hoe-valideer-ik-mijn-e-mailadres.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u valideert.
Indien validatie niet lukt, voer dan uw e-mailadres opnieuw in zonder gebruik te maken van de optie kopiëren of gebruik tijdelijk een ander e-mail adres. 

Wat kan ik allemaal doen in het E-loket?
In het E-loket kunt u:

  • Uw huidige vergunning(en) beëindigen;
  • Het kenteken wijzigen op uw vergunning;
  • Nieuwe parkeervergunningen aanvragen;
  • (Nieuwe) parkeervergunningen betalen;
  • Uw contactgegevens wijzigen.

Meer uitleg nodig? 
Wat-kan-ik-doen-in-het-E-loket.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap de mogelijkheden worden doorgenomen in het E-loket.


Wat is Key2Park?
Bij de volgende vergunningsoorten gebruikt u Key2Park om hierin na de aanschaf het kenteken aan te melden:

  • Bezoekersregeling
  • Mantelzorgvergunning

Key2Park is een webomgeving met bijbehorende app waarin u gemakkelijk:

  1. Kentekens aan- en afmeldt op uw vergunning;
  2. Kentekens in de toekomst aanmeldt:
  3. Favoriete kentekens opslaat; 
  4. Het saldo van uw bezoekersregeling of mantelzorgvergunning kunt inzien en opwaarderen.


Hoe kan ik gebruik maken van Key2Park?

Voordat u gebruik kunt maken van Key2Park, doorloopt u 3 stappen:

  1. In het E-loket logt u in (voor de wijze waarop, verwijzen wij u naar bovenstaande stappen); 
  2. U registreert en valideert uw e-mailadres onder 'Mijn contactgegevens' (voor de wijze waarop, verwijzen wij u naar bovenstaande stappen); 
  3. Nadat u uw e-mailadres heeft geregistreerd en gevalideerd, staat er een groen vinkje bij het ingevulde e-mailadres en kunt u gebruik maken van het E-loket. 

Na registratie en validatie, is het E-loket klaar voor gebruik. U kunt nu een vergunning aanvragen.

  1. In het E-loket gaat u naar 'Nieuwe Parkeervergunningen';
  2. Klik op de gewenste vergunning en vervolgens op de button 'aanvragen';
  3. Doorloop de stappen van het aanvraagproces waarna u automatisch een koppelmail ontvangt op het door u opgegeven e-mail adres;
  4. In de koppelmail ziet u een blauwe link waarop u klikt. U komt nu in het aanmeldscherm van Key2Park; 
  5. Klik op JA als u de vergunning aan een ander account wilt koppelen. Heeft u nog geen account en wilt u het product aan uw eigen account koppelen, klik dan op NEE;
  6. U komt nu in een scherm terecht waar u een account kunt aanmaken. Vul de gevraagde gegevens in (gebruikersnaam en wachtwoord) en klik hierna op het vinkje;
  7. Nu bent u in het inlogscherm van Key2Park en kunt u gebruik maken van Key2Park.

Meer uitleg nodig?
Hoe koppel ik mijn parkeerproduct aan Key2Park?
Klik op bovenstaande link voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u uw parkeerproduct koppelt aan Key2Park.


Hoe kom ik aan de Key2Park app?
Deze kunt u downloaden in de appstore. De app is gratis verkrijgbaar onder de naam: Key2Park. U kunt natuurlijk ook gewoon gebruik maken van Key2Park via uw computer (website Key2Park, bij de bezoekersregeling). 

Hoe vraag ik een digitale bezoekersregeling aan?
Dit gaat als volgt:

  1. U gaat naar het E-loket en logt hier in met uw DigiD (voor de wijze waarop u dit kunt doen, verwijzen wij u naar de uitleg hierboven over het E-loket;
  2. In het E-loket, gaat u naar 'Nieuwe Parkeervergunningen';
  3. Klik op 'Digitale bezoekersregeling" (Centrum of Kerk en Zanen) en vervolgens op de button 'aanvragen';
  4. Vink het vakje 'de aanvrager verklaart ......'aan. Hierna verschijnt de button 'aanvragen'. U bevestigt de aanvraag door op de button 'bevestigen' te klikken;
  5. U ontvangt twee e-mailberichten op het door u opgegeven e-mailadres. Het eerste e-mailbericht bevat de toewijzingsbrief en het tweede e-mailbericht een link waarmee u de bezoekersregeling kunt koppelen aan Key2Park; 
  6. U klikt op de blauwe link in het e-mailbericht, waarna u de laatste stap doorloopt om uw product te koppelen aan Key2Park.
  7. U krijgt een scherm met het Key2Park logo. Klik hier op JA als u de vergunning aan een ander account wilt koppelen. Heeft u nog geen account en wilt u het product aan uw eigen account koppelen, klik dan op NEE;
  8. Er volgt een inlogscherm. Hierin logt u in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
  9. Onder het kopje 'start of plan een nieuwe actie' staat uw gekoppelde product. 

Meer uitleg nodig?
Hoe vraag ik een bezoekersregeling aan? 
Klik op bovenstaande link voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u een digitale bezoekersregeling aanvraagt. 


Hoe waardeer ik mijn saldo op (alleen nodig bij digitale bezoekersregeling Centrum en de mantelzorgvergunning)?
 

  1. U klikt op het euroteken; 
  2. U krijgt een scherm met hierop de mogelijkheden voor opwaarderen (bedragen) en klikt op het rondje bij het bedrag van uw keuze; 
  3. Het rondje wordt zwart en u bevestigt uw keuze door op het vinkje (bevestigen) te klikken;
  4. U komt op de pagina van de internetkassa en kunt via uw bank het geselecteerde bedrag afrekenen;
  5. Zodra de betaling gelukt is, komt u terug in het opwaardeerscherm. Klik nu op 'annuleren' waarna u terugkomt bij uw vergunning;
  6. Bij het euroteken ziet u nu uw saldo;
  7. Na het opwaarderen kunt u een parkeeractie starten.

Meer uitleg nodig?
Hoe waardeer ik mijn saldo op?
Klik op bovenstaande link voor de instructie met afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u opwaardeert.
Let op! Er geldt een maximum aantal uren per kwartaal waarvoor u kunt opwaarderen. Als het opwaarderen van uw saldo niet lukt, kan het zijn dat u aan uw maximum zit voor het lopende kwartaal. U kunt weer opwaarderen als het nieuwe kwartaal is ingegaan!

 

Het opwaarderen van saldo lukt niet.
Er is een maximum aan wat u kunt opwaarderen. Als dit maximum is bereikt, kunt u pas in het volgende kwartaal weer saldo bijkopen.


Hoe meld ik bezoek aan- en af via Key2Park?

  1. Log in met uw accountgegevens in Key2Park en klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’ (u ziet nu de gekoppelde parkeerproducten staan); 
  2. Klik op de vergunning die u gaat gebruiken en u kunt een parkeeractie starten (nadat u heeft opgewaardeerd); 
  3. Vul het kenteken in waarvoor u een parkeeractie wilt starten;
  4. De starttijd wordt automatisch ingevuld, maar deze kunt u wijzigen d.m.v. het aanklikken van de datum. Er wordt nu een kader geopend waarin u de voorgestelde begintijd kunt wijzigen. U klikt hiervoor eerst op 'instellen' en hierna op 'bevestigen'. Indien u niets wilt wijzigen, klikt u op 'sluiten'. U kunt alvast een eindtijd instellen. Dit doet u op dezelfde wijze. Indien u geen eindtijd invult, dan zal het systeem u een voorstel doen. Klik op 'bevestigen' indien u het eens bent met het voorgestelde;
  5. De parkeeractie wordt gestart op de ingestelde tijd. Het saldo dat nodig is voor deze parkeeractie wordt direct gereserveerd. Indien de parkeeractie eerder door u wordt gestopt dan de voorgestelde parkeerduur, wordt het gereserveerde bedrag weer bij uw saldo geboekt; 
  6. Door op het icoon met het rode vierkantje in de rode cirkel te klikken, beëindigt u de parkeeractie. Let op! Bevestig de beëindiging van de parkeeractie door op het vinkje te klikken. Wilt u de parkeeractie niet stoppen, klik dan op annuleren (kruis).
  7. De parkeeractie is gestopt als er geen begin en/of eindtijd staat en de button met het rode vierkantje in de rode cirkel is verdwenen.

Meer uitleg nodig?
Hoe meld ik bezoek aan- en af via Key2Park?

Klik op bovenstaande link voor de instructie met afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u bezoek aanmeldt.

Hoe zet ik een kenteken in 'Favoriet'?

  1. Door op het icoon met de ster te klikken, kunt u het betreffende kenteken als 'favoriet' aanmerken.
  2. Vul bij 'beschrijving' de naam/specificatie die u dit kenteken wilt geven in en bevestig dit door op het vinkje te klikken.
  3. Er verschijnt nu een naam naast het kenteken. 

Hoe stel ik mijn inloggegevens in, in Key2Park?
Instellen-inloggegevens-Key2Park-app.pdf  
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen. 


Waarvoor dient het prullenbakje in Key2Park?
Indien u klikt op het prullenbakje, dan verwijdert u een vergunning uit de app. Indien u dit per ongeluk heeft gedaan, dan dient u de vergunning (het parkeerproduct) opnieuw te koppelen aan Key2Park door uzelf wederom een koppelmail te sturen. 

Hoe koppel ik mijn parkeerproduct opnieuw aan Key2Park.
Klik op bovenstaande link voor de instructie met afbeeldingen. 

 

Foutmelding in Key2Park?
Krijgt u bij het aanmelden van een kenteken in Key2Park de volgende melding: 
     “Uw sessie is te lang inactief geweest, u dient zich opnieuw aan te melden”?
Dan zijn er op de achtergrond nog openstaande sessies aanwezig die voorkomen dat u een nieuwe sessie kunt openen. U lost dit op de volgende manier op.

Gebruikt u de Key2Park app: verwijder de sessie die op de achtergrond nog open staat. 
Druk hiervoor 2 keer op de homeknop van uw apparaat. U krijgt dan een overzicht van de laatst gebruikte apps. Verwijder de Key2Park app door deze naar boven of opzij te swipen (afhankelijk van uw apparaat). Pas als een openstaande sessie is verwijderd, opent u de Key2Park app opnieuw om een kenteken aanmelden.

Bezoekt u de internetpagina om Key2Park te gebruiken: sluit dan nog openstaande tabbladen.
Gebruik Key2Park altijd via de website van ParkeerService om in te loggen in uw Key2Park account om een kenteken aan te melden.

Mocht u hierna nog steeds dezelfde melding krijgen? U kunt dan uw bezoekersregeling of vergunning opnieuw koppelen. Verwijder deze eerst uit Key2Park. 
Ga dan naar het E-loket en koppel de bezoekersregeling of uw vergunning opnieuw aan Key2Park. 
Hoe koppel ik mijn parkeerproduct opnieuw aan Key2Park.
Klik op bovenstaande link voor de instructie met afbeeldingen. 

 

Algemene vragen over het aanvragen van een vergunning

Ik beschik niet over een computer of smartphone. Hoe kan ik een parkeervergunning en/of een bezoekersvergunning aanvragen?
Mogelijk kan een familielid of bekende u helpen met de aanvraag. Als daar geen mogelijkheid toe is, neem dan telefonisch contact met ons op, wij helpen u verder met uw aanvraag.

Ik heb wel een computer, maar vind het aanvragen ingewikkeld. Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen?
Ja, u kunt telefonisch hulp vragen bij ParkeerService via 033-247 3000. Ook kunt u hulp vragen aan familie of bekenden. En lukt het dan nog niet, dan proberen wij u via een andere weg te helpen om gebruik te kunnen maken van uw digitale bezoekersregeling.

Hoe kan ik een mantelzorgvergunning aanvragen?
U kunt een Mantelzorgvergunning aanvragen via het E-loket op deze website. Log in via DigiD en klik op nieuwe parkeervergunning.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een mantelzorgvergunning?
De vergunning wordt verleend op basis van een recent verklaring (maximaal 2 maanden oud) die is verstrekt door Tom in de Buurt Centrum waaruit blijkt dat mantelzorg nodig is.
De criteria die hiervoor gelden zijn dat dat u langer dan drie maanden en minimaal acht uur per week mantelzorg verleend.

Hoe kom ik aan een mantelzorgverklaring?
De mantelzorgverlener dient een verzoek in bij Tom in de buurt Centrum voor het opstellen van een mantelzorgverklaring. Dit kan door gebruik te maken van de open inloop maar ook  telefonisch of via de e-mail.

Gegevens van Tom in de Buurt Centrum zijn:
Hoflaan 3
2405 BS Alphen aan den Rijn
Telefoonnr. 088-9004567
Mail: info@tomindebuurt.nl
Open inloop zorg- en welzijnsvragen op woensdag en donderdag van 13.00 - 16.00 uur. Het is ook mogelijk de mantelzorgverklaring op te vragen bij een andere vestiging van Tom in de buurt in de gemeente. Op www.tomindebuurt.nl kunt u de adressen en tijdstippen voor de inloop vinden. 

Tom in de buurt voert onderzoek uit door middel van een gesprek met de aanvrager, bij voorkeur bij de mantelzorgontvanger thuis. Hierna stelt Tom in de buurt de mantelzorgverklaring op. De beoordeling of de mantelzorgverklaring voldoet voor de gevraagde voorziening is aan de afdeling parkeervergunningen van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Kunnen hulpverleners, die regelmatig huisbezoeken in het centrum afleggen, ook een parkeervergunning aanvragen?
Ja, zij kunnen de Zorgverlenersvergunning aanvragen. Die is geldig in alle vergunningengebieden.

Ik gebruik de bezoekersvergunning voor bezoekers aan mijn bedrijf. Moet ik straks alle bezoekers apart aan- en afmelden?
De digitale bezoekersregeling is alleen voor bewoners. Klanten van bedrijven moeten via de parkeerautomaat of mobiel parkeren betalen.